LEGO MINDSTORMS

Pagina

BELANGRIJK: Ik ga er van uit dat je de set “45544 LEGO education MINDSTORMS EV3 Core Set” hebt. Heb je deze, bouw dan de CodingBot na met LEGO DIGITAL DESIGNER. Zie ook deze pagina voor instructies en het bestand. Nu kun je programmeren met de bijgeleverde software, of met de Home-versie. Ook is er een app voor Android of iOS.

Introductie

LEGO MINDSTORMS is iets anders dan de gewone LEGO-blokjes; met LEGO MINDSTORMS maak je een echte robot in plaats van een echt huisje voor de LEGO Minifiguurtjes. Het grote voordeel hiervan is dat je je robot echt ziet bewegen. De software van LEGO MINDSTORMS lijkt wel wat op Scratch, omdat het ook uit blokken bestaat.

Sensoren

Op de CodingBot zitten verschillende sensoren. Deze bespreken we in het kort en dan beginnen we uiteraard met programmeren. Inderdaad, de plaatjes die je hier ziet zijn gemaakt in LEGO DIGITAL DESIGNER.

Lichtsensor

lichtsensor

De lichtsensor wordt ook wel de kleurensensor genoemd. Hij heeft dan ook meerdere functies:

  1. Gereflecteerd licht meten. Dit houdt in dat de sensor meet hoeveel licht weerkaatst, op het moment dat hij er licht op schijnt.
  2. Kleuren herkennen. Heel simpel: hij meet welke kleur hij ziet.
  3. Licht in de omgeving meten. Zo meet de sensor hoe licht/donker het is in een ruimte.

Tastsensor

tastensensor

Dit is een drukknop. Je kunt meten of hij ingedrukt is of niet. We gebruiken ‘m op de CodingBot om te bevestigen dat de rit klopt. Je kunt hem ook gebruiken om te meten of je tegen de muur aan rijdt.

Gyrosensor

gyrosensor

“Gyro” komt uit het Latijn en betekent “rondje”. En dat is wat de gyrosensor meet; hij meet hoever hij rond draait in graden. Een cirkel is 360 graden gedraaid, bij 90 graden is hij dus een kwart van een cirkel gedraaid. Maar hij kan nog iets! Hij kan ook meten hoe snel hij draait. Vind je dat nog niet genoeg, dan kan hij dat ook tegelijk!

Ultrasone sensor

ultrasone sensor

De ultrasone sensor kan afstanden bepalen, t/m 255 cm. Misschien heb je wel eens gehoord dat vleermuizen afstand kunnen bepalen door middel van geluid. Daar is de ultrasone sensor op gebaseerd. Hij maakt een geluidje, en dan luistert hij of het geluidje terug komt, als deze überhaupt terug komt. Het geluidje is zo hoog dat wij mensen het niet horen, dus geen zorgen als je niets hoort 🙂

Naast de genoemde sensoren is er ook nog een sensor die voorkomt in de set “31313 LEGO MINDSTORMS EV3”: de infraroodsensor. Omdat deze niet in set 45544 zit en dus ook niet op de CodingBot bespreken we deze niet.

De software

Zoals eerder gezegd bestaat LEGO MINDSTORMS uit blokken, net zoals bij Scratch. Ook hier zijn meerdere categorieën voor de blokken.

Verschillende categorieën

Met deze groene blokken kun je je robot laten bewegen, maar je kunt ook dingen als een geluidje afspelen of iets op het scherm weergeven.

De groene actieblokken

De groene actieblokken

Met  deze oranje blokken kun je dingen als wachten, maar ook dingen herhalen. Of je schakelt tussen 2 mogelijkheden aan de hand van gemeten waardes.

De oranje besturingsblokken

De oranje besturingsblokken

Je hebt ook nog gele blokken. Deze gebruik je om dingen te meten. Bij sommige sensoren is het ook mogelijk om ze te resetten.

De gele sensorblokken

De gele sensorblokken

Met rode blokken kun je gegevens bewerken en tijdelijk opslaan.

De rode gegevensblokken

De rode gegevensblokken

Met de blauwe geavanceerde blokken kun je dingen die je eigenlijk niet nodig hebt: de steen wakker houden, je motor omdraaien, etc.

De blauwe geavanceerde blokken

De blauwe geavanceerde blokken

Ten slotte is er een turquoise categorie. Daar staan (nog) geen blokken. Hoezo? Doe maak je zelf door verschillende blokken te combineren tot één blok!

Categoerie mijn blokken

De turquoise, zelfgemaakte mijn blokken

Klik hier voor een lijst met alle blokken + uitleg.

Heb je dit allemaal gelezen, dan gaan we echt beginnen met programmeren!

Een nieuw project aanmaken

Als je de software opent, zie je dit.

Als je de software opent, zie je dit.

Open de software van LEGO MINDSTORMS. Nu zie je bovenstaand scherm. Klik linksboven op het “+”-teken. Nu heb je een nieuw project gemaakt. Misschien wil je je project wel een naam geven.

Met dit icoon sla je je project op.

Je slaat met bovenstaande knop je project op. Nu kun je hem een naam geven. Met deze knop kun je ook tussentijds opslaan. Doe dat regelmatig!

Het begin: rijden!

Nu gaan we ècht aan de slag; we laten de robot een stukje rijden!

Misschien is je in de lijst met blokken al opgevallen dat het blok wat we gebruiken om rechtdoor te rijden “Richting veranderen” heet. We gebruiken dit blok echter niet voor bochten om een reden. Je kan er zelf niet mee rekenen; dat doet het blok al voor je. In de lijst met blokken zie je ook het blok zelf staan. Om het te gebruiken sleep je het simpelweg achter het oranje startblok.

Ziet je programma er nu zo uit?

Ziet je programma er nu zo uit?

Dit is je eerste programma! Maar wat staat hier nu?

Dit is wat je hebt gemaakt:

  1. Start je programma
  2. Rijdt 1 rotatie (je wielen gaan dus 1 keer rond) rechtdoor met vermogen 50

Programma’s downloaden en uitvoeren

Nu wil je je programma uitvoeren. Eerst start je de CodingBot door de donkergrijze middelste knop ingedrukt te houden. Nu sluit je de CodingBot aan op je computer met de meegeleverde USB-kabel.

Hier zie je informatie over jouw EV3-steen.

Hier zie je informatie over jouw EV3-steen.

Dit is wat je rechtsonder in je scherm ziet verschijnen. De 3 knoppen links betekenen van boven naar beneden: info over je EV3, de waardes van je sensoren en alle beschikbare EV3’s. Rechts zie je ook 3 knoppen. Van boven naar beneden betekenen ze: Downloaden, Downloaden en uitvoeren en Selectie uitvoeren (Je kunt door over blokken te slepen ze selecteren). Klik op downloaden en je project verschijnt op je EV3. Je drukt op de middelste knop, drukt op die er onder, en je drukt weer op de middelste om hem te starten. Kijk wat er gebeurt…