de software

De LEGO Mindstorms robots kunnen met verschillende programmeertalen geprogrammeerd worden.
Er is een visuele programmeertaal (Labview) maar het is ook mogelijk om de robots met bijvoorbeeld Python te programmeren. Ook is het via Scratch (vanaf Scratch 3.0) mogelijk om de LEGO Robots te programmeren.

Programma’s om in te programmeren zijn beschikbaar voor desktops (laptops) maar er zijn ook apps voor Apple en Android waarmee je de robots kan programmeren. De tabletversie heeft minder mogelijkheden dan de versie voor op een desktop maar er is zeker al veel mogelijk.
Nadat je een programma hebt geschreven kan je hem met Bluetooth naar de robot sturen.

Als je de LEGO robots programmeert met een visuele programmeertaal dan doe je dat door blokken achter elkaar te slepen. Deze blokken zijn ingedeeld in diverse categorieën met een kleur per categorie.

Verschillende categorieën

Met deze groene blokken kun je je robot laten bewegen, maar je kunt ook bijvoorbeeld een geluid afspelen of iets op het scherm weergeven.

De groene actieblokken
De groene actieblokken

Met  deze oranje blokken kun je je programma besturen. Denk hierbij aan herhalen, wachten en schakelen.

De oranje besturingsblokken
De oranje besturingsblokken

Verder zijn er gele blokken. Deze gebruik je om de waardes van sensoren te krijgen.. Bij sommige sensoren is het ook mogelijk om ze opnieuw in te stellen of te kalibreren.

De gele sensorblokken
De gele sensorblokken

Met rode blokken kun je gegevens bewerken en tijdelijk opslaan.

De rode gegevensblokken
De rode gegevensblokken

De blauwe geavanceerde blokken heb je alleen in vrij specifieke gevallen nodig, om bijvoorbeeld een bluetooth-verbinding met een andere steen te maken of bestanden op de steen te lezen en schrijven.

De blauwe geavanceerde blokken
De blauwe geavanceerde blokken

Ten slotte is er een turquoise categorie. Daar staan (nog) geen blokken. In deze categorie worden “Mijn Blokken” geplaatst, die je zelf maakt met andere blokken.

Categoerie mijn blokken
De turquoise, zelfgemaakte Mijn Blokken

Blok Naam Opties Functie(s) Opmerkingen
Actieblokken
 

Medium Motor

Medium Motor Bestuur Medium Motor. Kijk je vanaf de voorkant naar de motor, dan draait hij met de klok mee als je een positief vermogen en een positieve hoek hebt ingesteld.
 

Grote Motor

Grote Motor Bestuur 1 Grote Motor. Je zou dit blok kunnen gebruiken voor een bocht met 1 wiel, maar dat zul je hier nergens tegenkomen.
 

Richting Veranderen

Richting Veranderen Bochten maken, maar rechtdoor rijden kan ook. Wij gebruiken dit blok NIET voor bochten!
 

Beeldscherm

Beeldscherm (weergeven) Hiermee kun je iets weergeven op het scherm. Afbeeldingen maak je met de Afbeeldings-editor, te vinden bij extra, boven in het scherm.
 

Geluid

Geluid Hiermee laat je de robot een geluidje afspelen. Je kunt ingebouwde geluiden gebruiken, maar je kunt ze ook zelf opnemen met de geluids-editor, te vinden bij extra, boven in het scherm.
 

Statuslicht Intelligente Steen

Statuslicht inteligente steen De knoppen op de steen geven groen licht, start je een programma. Maar met dit blok bestuur je het met de hand. Er zijn 3 kleuren beschikbaar: groen, oranje en rood. Je kunt het licht ook laten knipperen.
Besturingsblokken
 

Starten

Starten N.v.t. Hiermee start je je programma. Omdat je meerdere startblokken neer kunt zetten, kan je robot 2 dingen tegelijk doen.
 

Wachten

Wachten Hiermee laat je de robot wachten op z’n sensoren. Tijd is ook mogelijk. Het is mogelijk om op Bluetooth-berichten te wachten. Hier heb je wel een 2e robot voor nodig.
 

Herhalen

Herhalen Herhaal iets oneindig OF tot de gegeven gebeurtenis. Het is handig je herhaling een naam te geven. Dan kun je hem ook onderbreken.
 

Schakelen

Schakelen ALS waar DAN een aantal commando’s ANDERS een aantal andere commando’s.. Bij een andere taal zou dit
if():elseif():

else:
heten.

 

Herhaling Onderbreken

Herhaling Onderbreken N.v.t. Hiermee onderbreek je de (op naam) geselecteerde herhaling. Zelfs als de herhaling onbeperkt is, stopt hij door dit blok.
Sensorblokken